Erscheinungsjahr (Stand): 2018
Klassifikation: s3
Registernummer: 057-008
Federführende Fachgesellschaft(en):
Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG),
Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG)
Weitere beteiligte Fachgesellschaften und Organisationen: 11
03.04.18
Pkt. | Bewertungskriterium |
---|---|
2 |
Transparenz Interessenkonflikte werden in einem separaten Dokument "Angaben zu Interessenkonflikten" überwiegend detailliert veröffentlicht. Für 3 Mitglieder werden pauschale Angaben gemacht, die in zwei Fällen im Leitlinienreport (S. 17 spezifiziert werden). Für ein Mitglied findet sich im separaten Dokument "Angaben zu Interessenkonflikten" keine Angaben, dafür im Leitlinienreport S.17. Eine externe Bewertung der Interessenkonflikte erfolgt nicht. Sie wurden von den Mitgliedern der Leitliniengruppe allesamt als nicht relevant betrachtet. Im Leitlinienreport S. 17 heißt es dazu: "Die Interessenskonflikte wurden in der Konstituierenden Sitzung offengelegt und von den Mitgliedern als von geringer Relevanz und ohne Konsequenzen für die Mitarbeit oder Abstimmungen eingestuft." |
1 |
Zusammensetzung der Leitlinien-Gruppe 7 von 14 Mitgliedern geben Interessenkonflikte an. |
0 |
Unabhängigkeit der Vorsitzenden/federführenden AutorenUnabhängigkeit der Vorsitzenden/federführenden Autoren Die Sprecherin der Leitliniengruppe gibt Interessenkonflikte an. Ansonsten werden keine Koordinatoren oder federführenden Autoren ausgewiesen. |
0 | Enthaltung bei Abstimmungen Es findet sich keine Enthaltungsregel. Möglicherweise liegen keine für die LL relevanten IK vor, so dass eine Enthaltungsregel verzichtbar wäre. Dies müsste dem Nutzer der Leitlinie jedoch transparent gemacht werden, indem nicht nur die Firmen, sondern auch die für die LL relevanten Produkte dieser Firmen genannt werden. Nur dann wird klar, ob es einen Bezug zur Leitlinie gibt. Zudem müssen nach den aktuellen AWMF-Regeln die IK von einem unabhängigen Gremium bewertet werden, das über Enthaltungen entscheidet. |
2 | Externe Beratung der Leitlinie Durch die Angaben im Leitlinienreport lässt sich nicht nachvollziehen, ob es eine öffentliche Konsultationsphase gab oder nur eine interne (für an der Leitlinie beteiligte Fachgesellschaften). Daher Punktabzug. Es heißt hierzu im Leitlininerport S. 18: "Ergebnisse der Konsultationsphase zur Aktualisierung 2018, Umgang mit Kommentaren. Im Zeitraum von 1. 7. bis 15.8.2017 sind Kommentare eingegangen. Alle Kommentare kamen von DDG-Mitgliedern." Es findet sich ein dokumentierter Umgang mit Kommentaren (Leitlinienreport S. 19 ff.). |
2 | Bonuspunkte für weitere Maßnahmen zur Reduzierung von Interessenkonflikten - systematische Literaturrecherche und Evidenzbewertung durch externes Institut (Zentrum für Klinische Studien, Universität Jena) (Leitlinienreport S. 4), |
Gesamtpunktzahl
Der Einfluss von Interessenkonflikten auf diese Leitlinie ist wahrscheinlich gering, weil es hier nicht um die Langzeitverordnung teurer Produkte geht. Mit einer sorgfältigen Dokumentation und Bewertung der IK hätte man dies deutlich machen können. Der hier praktizierte Umgang mit IK entspricht nicht den aktuellen Regeln der AWMF:
http://www.awmf.org/fileadmin/user_upload/Leitlinien/Werkzeuge/20160630_AWMF-Regel_Interessenkonflikte_V2.3_Betaversionf.pdf
Hinweis: Die Bewertung wurde sorgfältig auf der Grundlage der publizierten Leitlinie vorgenommen. Wenn Sie einen Fehler bemerken, können Sie uns unter info@leitlinienwatch.de kontaktieren.
Leitlinienwatch
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To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to